Slide menu 14 belangrijke
documenten
13 resultaten en
verslaglegging
12 absentie en verlof
aanvraag
11 teamstructuur 10 Loopbaan 09 ondersteuning 08 zo doen we dat
07 onderwijstijd 06
ouderbijdrage
05 vakanties en belangrijke dagen 04 schoolmaterialen 03 ons onderwijsaanbod 02 Christelijke identiteit 01 Onze organisatie

14

Belangrijke documenten

A. Privacy protocol B. Klachten reglement C. Veiligheidsbeleid D. Leerlingenparticipatiebeleid E. Overgangsnormen F. Privacy en disclaimer

a. Privacy protocol

Alles waarin persoonsgegevens zijn verwerkt en digitaal worden opgeslagen of bewerkt vallen onder de AVG. Hiermee moet zorgvuldig worden omgegaan. Persoonsgegevens mogen daarom niet zonder toestemming van de betreffende persoon (of indien jonger dan 16 jaar) zonder toestemming worden verspreid/ gepubliceerd. Ons protocol omgaan met privacy is terug te vinden als bijlage 4 van het schoolveiligheidsplan.

b. Klachten reglement

Conform de invoering van de zogeheten Kwaliteitswet kent het Insula College een klachtenregeling. Op elke locatie ligt de klachtenregeling ter inzage. Ter aanvulling op deze regeling geldt het ‘reglement voorfase klachtenbehandeling’.

Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Een mondelinge klacht kan tegen eenieder worden geuit. De persoon binnen de school die de klacht ontvangt, zal proberen deze op een bevredigende wijze af te handelen. Schriftelijke klachten worden ingediend bij de directie. De directie zorgt ervoor dat de klacht wordt afgehandeld. Het uitgangspunt hierbij is dat de klacht wordt afgehandeld door de betrokkene/aangeklaagde zelf, of als dit niet mogelijk is door zijn of haar directe leidinggevende.

De schriftelijke klachten worden geregistreerd, evenals de afhandeling van de klacht. De schoolleiding rapporteert eenmaal per jaar aan de voorzitter van het College van Bestuur over de ingediende klachten en de wijze van afhandeling. Niet tevreden over de afhandeling van de schriftelijke klacht? Dan is er de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de onafhankelijke klachtencommissie.

REGLEMENT VOORFASE KLACHTENBEHANDELING

Artikel 1
In dit reglement wordt verstaan onder betrokkene: een lid van het personeel, een lid van het bevoegd gezag dan wel een orgaan van de school of scholengemeenschap tegen wie de klacht is gericht; handeling: een gedraging of een beslissing als bedoeld in artikel 24b lid 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs; klager: een leerling van de school, ouders, alsmede anderen die een duurzame rechtsbetrekking hebben met de school.

Ex-leerlingen, ouders van deze ex-leerlingen kunnen klagen mits zij niet langer dan 6 maanden de school hebben verlaten.

Artikel 2
Een klacht tegen een handeling wordt mondeling of schriftelijk ingediend. Mondelinge klachten worden niet geregistreerd, doch informeel afgehandeld door degene die de klacht ontvangt. Schriftelijke klachten worden ingediend bij de schoolleiding (of een ander daarvoor aan te wijzen persoon). Schriftelijke klachten worden geregistreerd.

Artikel 3
Een klager kan zich voor het indienen van een klacht laten informeren door de interne vertrouwenspersoon. De in lid 1 bedoelde persoon is geheimhouding verplicht.

Artikel 4
Klachten worden op een zorgvuldige manier afgehandeld. Hierbij staat bemiddeling om tot een oplossing te komen voorop.

Artikel 5
Van de afhandeling van een schriftelijke klacht wordt de klager schriftelijk in kennis gesteld. Daarbij wordt in ieder geval medegedeeld wat de bevindingen en de conclusies met betrekking tot de klacht zijn. De afhandeling van de klacht en de manier waar op dit is gebeurd, wordt geregistreerd.

Artikel 6
Indien de klager niet tevreden is over de afhandeling van zijn klacht, kan hij zich wenden tot de klachtencommissie, genoemd in artikel 4 van de Klachtenregeling H3O ten behoeve van het primair en voortgezet onderwijs.

Artikel 7
In afwijking van hetgeen bij dit reglement is bepaald, kan een klacht die betrekking heeft op seksuele intimidatie door de klager naar keuze worden ingediend bij de direct betrokkene, bij de schoolleiding, de interne of externe vertrouwenspersoon, het bevoegd gezag of bij de klachtencommissie belast met de behandeling van dit soort klachten.

c. Veiligheidsbeleid

Een veilige leeromgeving is de basis voor goed onderwijs. Op onze school werken we dagelijks aan een positief en veilig klimaat, waarin leerlingen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Dat doen we door duidelijke regels, goede begeleiding en aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. We zetten in op preventie, maar grijpen ook tijdig in bij signalen van onveiligheid.

Ons veiligheidsbeleid beschrijft hoe wij omgaan met sociale, fysieke en digitale veiligheid. Het bevat afspraken over gedrag, toezicht, incidentenregistratie en samenwerking met ouders en externe partners.

Onderstaand vind je het volledige veiligheidsbeleid, waarin onze uitgangspunten, procedures en verantwoordelijkheden verder zijn uitgewerkt.

Schoolveiligheidsplan Insula vmbo (3)_47094500

d. Leerlingenparticipatiebeleid

Op Insula vmbo vinden we het belangrijk dat leerlingen meedenken over hun schooltijd. Daarom gaan we meerdere keren per jaar met een groep leerlingen uit alle leerjaren in gesprek tijdens een lunch. We praten dan over wat goed gaat, wat beter kan en welke ideeën zij hebben om de school fijner of leuker te maken. Ook vragen we leerlingen regelmatig om feedback op de lessen. Daarnaast vullen alle leerlingen jaarlijks de monitor sociale veiligheid in. Deze vragenlijst geeft inzicht in hoe veilig en prettig leerlingen zich op school voelen. De uitkomsten helpen ons om het leerklimaat te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat leerlingen zich gehoord voelen en echt invloed hebben op hun eigen school.

e. Overgangsnormen

Voor alle leerjaren (1 t/m 4) gelden vaste overgangsnormen, die jaarlijks worden vastgesteld en ter instemming worden voorgelegd aan de locatieraad.

Op basis van het eindrapport bepaalt de overgangsvergadering,  in overleg met de schoolleiding,  of een leerling wordt bevorderd naar het volgende leerjaar. Daarbij wordt gekeken naar de geldende normen voor het betreffende schooljaar.

Bekijk de overgangsnormen voor schooljaar 2025-2026 Overgangsnormen Insula vmbo 2526

e. Privacy en disclaimer

Stichting H³O en haar medewerkers hebben privacy en het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens hoog in het vaandel staan.

Alle informatie hierover staat vermeld op: https://www.h3o.nl/privacy/

Op deze pagina vindt u de privacy toelichting en disclaimer van Stichting H³O, zoals deze beschikbaar is gesteld door Stichting H³O. Deze informatie heeft mede betrekking op de locaties voor peuterwerk, kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs die vallen onder de Stichting H³O. Hier geven wij aan onder welk voorbehoud de informatie op onze website wordt aangeboden.

image_pdf

Leerparkpromenade 300
3312 KW  Dordrecht

078 890 5100
insulacollegevmbo@h3o.nl

Schoolgids Insula VMBO – Versie juli 2025

image_pdf
Scroll naar bovenzijde