Schoolgids Insula VMBO – Versie juli 2025
09
Ondersteuning
a. Ondersteuningsmogelijkheden
Op onze school zetten we ons in voor de ontwikkeling van elke leerling. We geloven dat iedereen talenten heeft en we doen er alles aan om die tot bloei te laten komen.
De mentor is het eerste aanspreekpunt en wordt intern ondersteund door de leerjaarcoördinator en ondersteuningscoördinator. Binnen Insula vmbo hebben we vele mogelijkheden tot ondersteuning binnen de basisondersteuning, zoals vastgesteld door het samenwerkingsverband Dordrecht. Zo bieden we begeleiding aan onder andere leerlingen met dyslexie, toets- en examentraining, begeleiding bij leren leren, cognitieve bijlessen, gesprekken met onze pedagogisch medewerker en OK-coach.
Soms is er extra begeleiding nodig, bovenop de begeleiding binnen de basisondersteuning. In die gevallen kijken we samen met leerlingen en hun ouders/verzorgers, wat nodig is en welke hulp het best past. Dit leggen we vast in een ontwikkelingsperspectiefplan. Bij het op- en vaststellen van dit plan worden leerlingen worden actief betrokken. Veelal wordt bij deze situaties ook het ondersteuningsteam ingezet. Dit team bestaat uit deskundigen zoals de zorgcoördinator, OK-coach (voorheen schoolmaatschappelijk werk), begeleider passend onderwijs en gedragswetenschapper vanuit het samenwerkingsverband Dordrecht.
Binnen het ondersteuningsteam bespreken we leerlingen die vastlopen op het gebied van aanwezigheid, gedrag, werkhouding of leerprestaties, vaak een combinatie daarvan. We kijken breed, denken in oplossingen en stellen een plan op dat werkt in de praktijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat de leerling, ouders en mentor actief meedenken en meebeslissen. Samenwerken is de sleutel. Ouders/verzorgers kennen hun kind als geen ander. De kennis en ervaring die zij en hun kind zelf meebrengen, gebruiken we graag om tot de best mogelijke aanpak te komen.
En als het echt niet lukt? Dan kijken we samen verder. Soms past een andere school beter bij wat een leerling nodig heeft. Dit kan een andere reguliere school zijn, een mbo of een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Altijd in goed overleg en met oog voor wat het beste is voor de leerling.
De extra ondersteuning die Insula vmbo kan bieden is opgenomen in ons schoolondersteuningsprofiel Schoolondersteuningsprofiel 2526 Insula vmbo
b. Hoorrecht en inspraak
Op Insula vmbo vinden we het belangrijk dat leerlingen kunnen meedenken over hun eigen ontwikkeling en de begeleiding die zij daarbij nodig hebben. Vanaf schooljaar 2025 is dit ook wettelijk geregeld: leerlingen krijgen het recht om mee te praten over hun ondersteuningsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief. Dit noemen we het hoorrecht.
Op Insula vmbo vinden we het belangrijk dat leerlingen meepraten over hun ontwikkeling en de ondersteuning die zij daarbij nodig hebben. Daarom worden zij actief betrokken bij gesprekken over hun begeleiding, bijvoorbeeld met de mentor of een begeleider. Ook kunnen zij tijdens leerlinglunches, die meerdere keren per jaar worden georganiseerd, hun ideeën en ervaringen delen over het ondersteuningsaanbod en de uitvoering van de ondersteuning.
De input van leerlingen nemen we serieus en gebruiken we bij het opstellen én evalueren van ons ondersteuningsaanbod. Op die manier zorgen we ervoor dat de begeleiding blijft aansluiten bij wat leerlingen écht nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen.
We vinden het bovendien belangrijk om het ondersteuningsaanbod regelmatig te toetsen aan de ervaringen van leerlingen. Daarom vragen we leerlingen actief om feedback. Dit gebeurt via leerlingevaluaties of gesprekken op leerling-, klas- of schoolniveau. Uit deze gesprekken blijkt dat Insula vmbo een rijk aanbod heeft aan ondersteuningsaanbod heeft, maar dit niet voor alle leerlingen herkenbaar is. In schooljaar 25/26 maken we dit aanbod kenbaar in de roosters van leerlingen met de afkorting OU.
c. Vertrouwenspersoon
Leerlingen en ouders kunnen terecht bij een interne vertrouwenspersoon, meneer Hartmeijer. Voor leerlingen geldt in principe dat de mentor het eerste aanspreekpunt is. Het komt uiteraard ook weleens voor dat een leerling liever niet met zijn mentor in gesprek gaat. Dan kan deze leerling dus ook bij de interne vertrouwenspersoon terecht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: discriminatie, geweld, seksuele intimidatie, de thuissituatie, etc.
Ouders kunnen ook, naast de interne vertrouwenspersoon, bij de twee externe vertrouwenspersonen terecht, namelijk bij de heer Arnoud Kok (arnoud@cvp-plus.nl) of bij mevrouw Anjo Pluymers (anjo@cvp-plus.nl). Zij zijn op alle werkdagen telefonisch te bereiken op 070-2600032 of 06-81316936.
d. Passend onderwijs
Het Insula College is aangesloten bij het Samenverwerkingsverband Dordrecht voor Passend Onderwijs. Uitgangspunt is dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Scholen maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming) van gedragsproblemen en begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben. De kwaliteit moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie. Zie ook: WWW. SWVDORDRECHT. NL.
e. Pedagogisch klimaat
Welbevinden en leerprestaties van leerlingen beïnvloeden elkaar wederzijds. Leerlingen die zich niet veilig en prettig voelen, hebben niet de rust en ruimte om zich open te stellen voor het leerproces. Daarom besteedt onze school veel aandacht aan het pedagogisch klimaat, met nadruk op structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. We hebben een herkenbaar pedagogisch beleid waarin we goed gedrag waarderen en een duidelijke reactieprocedure hanteren bij ongepast of ongewenst gedrag. Daarbij worden leerlingen en docenten ondersteund door een pedagogisch medewerker.
De mentor is de centrale persoon voor de leerling en zijn ouders. Hij of zij streeft naar een goede band met alle leerlingen, zodat zij het vertrouwen hebben zichzelf te kunnen zijn en weten dat er altijd een luisterend oor is voor wat hen bezighoudt. Onze school heeft een schoolveiligheidsplan opgesteld, waarin een anti-pestprotocol is opgenomen. Er is een veiligheids- en anti-pestcoördinator aangesteld, en jaarlijks monitoren we de veiligheidsbeleving van onze leerlingen. We onderhouden frequente contacten met de wijkagent en volgen de Meldcode voor kindermishandeling en huiselijk geweld. Het schoolveiligheidsplan is op te vragen bij de directeur.
f. Cito
Het behalen van het vmbo-diploma is en blijft een kerntaak van ons onderwijs. Docenten en mentoren zetten zich maximaal in om leerlingen daarbij optimaal te begeleiden. Om leervorderingen en eventuele achterstanden goed in beeld te krijgen, gebruiken we naast methodegebonden toetsen ook de CITO-VO-toetsen. De begeleiding wordt afgestemd op basis van deze gegevens. Daarnaast speelt de CITO-VO een adviserende rol bij eventuele opstroom van leerlingen naar een hoger niveau.
f. Specifieke zorg
In ons schoolondersteuningsprofiel is een gedetailleerder beeld van de ondersteuningsmogelijkheden op Insula vmbo weergegeven. Onderstaand de mogelijkheden voor specifieke veelvoorkomende ondersteuningsvragen:
- Leerlingen met dyslexie. Dyslectische leerlingen krijgen een dyslexiekaart, waarmee ze recht hebben op faciliteiten zoals: meer tijd voor toetsen, soepele beoordeling van spellingsfouten. Voor de beoordeling van spelling gelden voor alle kandidaten dezelfde regels. Er is dus geen sprake van een verminderde aftrek voor dyslectische kandidaten of van het niet meetellen van ‘typische dyslexiefouten’. Dit geldt ook voor het schoolexamen. Tevens gaan we met leerlingen (en ouders) in gesprek over de wenselijkheid van digitale ondersteuning (laptopgebruik, gesproken boeken). De school heeft een dyslexieprotocol.
- LWOO-leerlingen. De indicatie LWOO (Leerwegondersteunend Onderwijs) wordt door het samenwerkingsverband toegekend aan leerlingen die voldoen aan bepaalde criteria, waarbij voornamelijk naar leerachterstanden gekeken wordt. Voor elk van deze leerlingen wordt in kaart gebracht op welk gebied extra aandacht nodig is en hem/haar lwoo-begeleiding aangeboden.
- Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften. Sommige leerlingen hebben op basis van fysieke of psychische problematiek specifieke op het individu gerichte hulp nodig. Ouders, begeleider passend onderwijs en zorgcoördinator (en eventuele externe hulpverleners) stellen samen een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) op, dat de stimulerende belemmerende factoren van de leerling in beeld brengt en aangeeft welke ondersteuning de leerling nodig heeft en hoe de uitvoering van de hulp eruit moet komen te zien. Bij het samenwerkingsverband kan daarvoor een arrangement worden aangevraagd. Het OPP wordt 2x per jaar geëvalueerd. Voor meer informatie over leerlingenbegeleiding kunt u terecht bij de ondersteuningscoördinator
Voor specifieke vragen over onze ondersteuningsmogelijkheden kunt u altijd contact met ons opnemen.