Schoolgids Insula VMBO – Versie juli 2024
09
Ondersteuning
a. Ondersteuningsmogelijkheden
Indien er sprake is van structurele problematiek die de begeleidingsmogelijkheden van de mentor te boven gaat, wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. In dit team hebben zitting: de zorgcoördinator, de OK-coach (vroeger schoolmaatschappelijk werk), de begeleider passend onderwijs, een begeleider vanuit Indus, TOS begeleider, gedragstherapeut, taal- en rekenspecialist en de jeugdverpleegkundige.
Binnen het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken die uitvallen op aanwezigheid, gedrag, werkhouding, cijfers en meestal een combinatie hiervan. Het team vormt een integratief beeld van de problematiek en werkt handelings- en oplossingsgericht. Onze school hecht veel waarde aan de mening van de leerling zelf, zijn ouders en zijn mentor. Zij allen zijn dan ook gesprekspartners, die in een vroeg stadium betrokken worden.
We hebben het voorrecht om op school met allemaal unieke leerlingen te mogen werken. Iedere leerling beschikt over zijn of haar eigen talenten. Ons streven is dat iedere leerling zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Dit gaat niet altijd vanzelf. In sommige gevallen heeft een leerling specifieke onderwijsbehoefte(n). De samenwerking tussen school en ouders/verzorgers is hierbij erg belangrijk. De kennis die u heeft over uw kind is voor ons van groot belang. Met elkaar zoeken we naar passende zorg.
De mentor stelt, indien nodig, met ouders en leerling een zorgvraag op. Wanneer er meer begeleiding nodig blijkt te zijn, wordt de Leerling Mentor Begeleider van het betreffende leerjaar betrokken. De zorgcoördinator is betrokken bij dit proces en kan na overleg met de Leerling Mentor Begeleider ingeschakeld worden.
Deze zorg kan binnen de school plaatsvinden, maar als school hebben we ook de mogelijkheid om via het Samenwerkingsverband Dordrecht specifieke expertise in te schakelen. Alle scholen binnen Dordrecht vormen samen het Samenwerkingsverband Dordrecht en iedere school heeft een Begeleider Passend Onderwijs toegewezen gekregen, die meedenkt bij complexe zorgvragen. Leerlingen kunnen om verschillende redenen specifieke onderwijsbehoefte(n) hebben. Te denken valt onder meer aan:
- Leer- of gedragsproblemen
- Leer- of gedragsstoornis (bijv. dyslexie, AD(H)D, autisme)
- Lastige thuissituatie
- Problemen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling
Wanneer blijkt dat we, ondanks onze uitgebreide ondersteuningsmogelijkheden, onvoldoende aan kunnen sluiten bij de behoeften van uw kind, zullen we samen met u en het Samenwerkingsverband Dordrecht kijken naar een andere passende plek. Dit kan een reguliere school zijn, maar ook een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs.
b. Ondersteuningsteam
Indien er sprake is van structurele problematiek wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. In het overleg van het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken die uitvallen op aanwezigheid, gedrag, werkhouding, cijfers of een combinatie hiervan. Het team vormt een integratief beeld van de problematiek en werkt handelings- en oplossingsgericht. In dit team kunnen zitting hebben:
- Zorgcoördinator
- Schoolmaatschappelijk werker
- Begeleider passend onderwijs
- Jeugdarts
- Orthopedagoog
- Leerplichtconsulent
- Mentor of de leerling mentor begeleider
- Schoolcoach
c. Vertrouwenspersoon
Leerlingen en ouders kunnen terecht bij een interne vertrouwenspersoon, meneer Hartmeijer. Voor leerlingen geldt in principe dat de mentor het eerste aanspreekpunt is. Het komt uiteraard ook weleens voor dat een leerling liever niet met zijn mentor in gesprek gaat. Dan kan deze leerling dus ook bij de interne vertrouwenspersoon terecht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: discriminatie, geweld, seksuele intimidatie, de thuissituatie, enz.
Ouders kunnen ook, naast de interne vertrouwenspersoon, bij de twee externe vertrouwenspersonen terecht, namelijk bij de heer Arnoud Kok (arnoud@cvp-plus.nl) of bij mevrouw Anjo Pluymers (anjo@cvp-plus.nl). Zij zijn op alle werkdagen telefonisch te bereiken op 070-2600032 of 06-81316936.
d. Passend onderwijs
Het Insula College is aangesloten bij het Samenverwerkingsverband Dordrecht voor Passend Onderwijs. Uitgangspunt is dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Scholen maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming) van gedragsproblemen en begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben. De kwaliteit moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie. Zie ook: WWW. SWVDORDRECHT. NL.
e. Pedagogisch klimaat
BEGELEIDING VAN LEERLINGEN
Het behalen van het vmbo-diploma blijft uiteraard een kerntaak van ons onderwijs. Docenten en mentoren zetten zich dan ook ten volle in om de leerling optimaal daarin te begeleiden. Om leervorderingen en –achterstanden goed in beeld te krijgen, maken we, naast de methode- gebonden toetsen, ook gebruik van de CITO-VO-toetsen. De begeleiding wordt afgestemd op al deze gegevens.
PEDAGOGISCH KLIMAAT EN VEILIGHEID
Welbevinden en leerprestaties van leerlingen beïnvloeden elkaar wederzijds. Leerlingen die zich niet veilig en prettig voelen, hebben niet de rust en ruimte om zich open te stellen voor het leerproces. Daarom besteedt onze school veel aandacht aan het pedagogisch klimaat en aan structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. De centrale persoon voor de leerling en zijn ouders is de mentor.
De mentor streeft naar een goede band met al z’n leerlingen, waardoor leerlingen het vertrouwen hebben dat ze zichzelf mogen zijn en dat hen een luisterend oor geboden wordt voor wat hen bezighoudt. Onze school heeft een schoolveiligheidsplan opgesteld, waarin een anti-pestprotocol is opgenomen. Er is een veiligheids/anti-pestcoördinator aangesteld en jaarlijks wordt de veiligheidsbeleving van onze leerlingen gemonitord. Er zijn frequente contacten met de wijkagent. Ook volgen we de Meldcode voor kindermishandeling en huiselijk geweld. Het schoolveiligheidsplan is op te vragen bij de directeur.
MENTOR
De mentor stelt zich op de hoogte van de leerling en zijn achtergrond, volgt leerprestaties, welbevinden en aanwezigheid, coacht, stuurt bij, informeert, signaleert, overlegt en heeft contact met de ouders. De mentor volgt en coacht niet alleen het functioneren van individuele leerlingen, maar ook van de groep als geheel. Elke week is er een mentoruur, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan leren leren, planning, huiswerk, omgang met elkaar, mediawijsheid.
EXTRA ONDERSTEUNING
Ondersteuning die onze school, naast het reguliere aanbod, zelf kan bieden zijn: Rots en Water training, begeleiding passend onderwijs, taalachterstand en/of taalstoornissen, dyslexie, huiswerkbegeleiding, faalangstreductietraining voor examenkandidaten, onderzoek en advisering door de zorgcoördinator. Ook biedt het samenwerkingsverband financiële ruimte voor ondersteuning op maat, binnen en buiten school in de vorm van een individueel of groepsarrangement. De school kan hierin zelf keuzes maken.
f. Specifieke zorg
In ons schoolondersteuningsprofiel is een gedetailleerder beeld de ondersteuningsmogelijkheden op Insula vmbo weergegeven. Onderstaand de mogelijkheden voor specifieke veelvoorkomende ondersteuningsvragen
- Leerlingen met dyslexie. Dyslectische leerlingen krijgen een dyslexiekaart, waarmee ze recht hebben op faciliteiten als: meer tijd voor toetsen, soepele beoordeling van spellingsfouten. Voor de beoordeling van spelling gelden voor alle kandidaten dezelfde regels. Er is dus geen sprake van een verminderde aftrek voor dyslectische kandidaten of van het niet meetellen van ‘typische dyslexiefouten’. Dit geldt ook voor het schoolexamen. Tevens gaan we met leerlingen (en ouders) in gesprek over de wenselijkheid van digitale ondersteuning (laptopgebruik, gesproken boeken). De school heeft een dyslexieprotocol.
- LWOO-leerlingen. De indicatie LWOO (Leerwegondersteunend Onderwijs) wordt door het samenwerkingsverband toegekend aan leerlingen die voldoen aan bepaalde criteria, waarbij voornamelijk naar leerachterstanden gekeken wordt. Voor elk van deze leerlingen wordt in kaart gebracht op welk gebied extra aandacht nodig is en wordt ondersteuning in maatwerkuren aangeboden.
- Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften. Sommige leerlingen hebben op basis van fysieke of psychische problematiek specifieke op het individu gerichte hulp nodig. Ouders, begeleider passend onderwijs en zorgcoördinator (en eventuele externe hulpverleners) stellen samen een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) op, dat de stimulerende belemmerende factoren van de leerling in beeld brengt en aangeeft welke ondersteuning de leerling nodig heeft en hoe de uitvoering van de hulp eruit moet komen te zien. Bij het samenwerkingsverband kan daarvoor een arrangement worden aangevraagd. Het OPP wordt 2x per jaar geëvalueerd. Voor meer informatie over leerlingenbegeleiding kunt u terecht bij de ondersteuningscoördinator